I Sverige produceras kärnkrafts-el från tre kärnkraftverk: Ringhals 4 reaktorer, Oskarshamn 3 reaktorer och Forsmark 3 reaktorer. Konsekvensen att hålla igång varje reaktor med uran är 20 ton kärnavfall per år (uppgifter tagna från nätet).
Sedan flera år försöker aktörer i Sverige lösa kärnavfallsfrågan. Ingen lätt uppgift med tanke på avfallets radioaktiva halveringstid (den tid det tar för bränslet att bara släppa ifrån sig 50% av strålningsmängden). U-235:s halveringstid 705 miljoner år, u-238:s 4,5 miljarder år.
Förslag finns att sänka ner avfallet inkapslat i metall långt ner i marken (berg).
Jag har ett bättre förslag som dessutom är demokratiskt gångbart.
Dela upp den totala mängden avfall på antalet svenskar. Varje person får en del av avfallet levererat i ett fiffigt designat kitt invändigt klätt med bly. Sedan är det upp till varje svensk att finna en egen plats att förvara "gåvan". Jag kan tänka mig att villaägaren väljer garaget, lägenhetsägaren källarförrådet och ägaren av den friliggande gården finner uthuset vara en bra förvaringsplats (passar ypperligt att visa upp förvaringsplatsen, typ under kräftskivan för gästerna). Alltid finns det någon i sällskapet som då kommer på en liten dikt över kärnavfallsämnet. Med stor förnöjelse för alla inbjudna.
Genom mitt förslag har Sverige spridit strålningsrisken, och tunnat ut den till en nära nog ofarlig nivå. En sak till som är utmärkt.
Förslaget går under det moderna epitetet könsneutralitet.
måndag 22 december 2008
Perfekt löpning
Synd för er som händelsevis inte har löpning som motionsgren. I dag 22 december nådens år anno 2008 missar ni en upplevelse.
Tidig löpning på årets mörkaste morgon.
Vädret i Boden: kring - 10 c och lätt snöfall.
I går mot i dag befann vi i oss så långt det var möjligt från solen.
I dag vänder det. Äntligen kommer vi att uppleva ljusare dagar.
Tidig löpning på årets mörkaste morgon.
Vädret i Boden: kring - 10 c och lätt snöfall.
I går mot i dag befann vi i oss så långt det var möjligt från solen.
I dag vänder det. Äntligen kommer vi att uppleva ljusare dagar.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
